På overtid

–  Dette er en godkjenning som mildt sagt er på overtid! Lungekreftforeningen over flere år jobbet for innføring av tagrisso på denne indikasjonen, Beslutningsforum har sagt nei i flere omganger, og hver gang har begrunnelsen vært at prisen er for høy. Pasientene som kan ha nytte av Tagrisso til behandling av ikke-småcellet lungekreft med EGFR T790M-mutasjon er en liten pasientgruppe, og mange av de som er rammet er unge. Så selv om vi i dag er veldig glade og lettet over at godkjenningen kom, så er det uholdbart og trist at det har tatt så lang tid for helsemyndighetene å tilgjengeliggjøre denne helt livsnødvendige medisinen, sier Bråthen.

Les mer om godkjenningen:

Beslutningsforum sier ja til persontilpasset lungekreftbehandling – 5 år etter Danmark, Healthtalk 22.03.2021

Protokoll Nye Metoder, 22.03.2021

Ingen godkjenning av Tagrisso i 2020! Lungekreftforeningen 08.12.2020