Om Lungekreftforeningen

Lungekreft er verdens vanligste kreftsykdom. Hvert år rammes i alt rundt 1,5 millioner mennesker av lungekreft. I Norge rammes over  3000 personer av lungekreft hvert år, noe som gjør dette til den tredje mest vanlige kreftformen.

Lungekreftforeningen er for deg som har eller har hatt lungekreft, og for pårørende av lungekreftrammede. Vi gir råd, støtte og ivaretar lungekreftrammedes interesser. Sammen arbeider vi for å bedre behandling og rehabilitering for lungekreftrammede. Vi jobber for å spre kunnskap om forebygging av lungekreft og for å fremme lungekreftsaken ovenfor helsemyndigheter og politikere.

Lungekreftforeningen har over 700 medlemmer. Vi har lokallag og fylkeskontakter spredt over hele landet.

Lungekreftforeningen ble stiftet 9.november 2008. Deltagere fra hele landet var tilstede under stiftelsessamlingen. I april 2009 holdt foreningen sitt første landsmøte i Oslo. Siden har vi årlig avholdt landsmøte. Lungekreftforeningen er assosiert medlem av Kreftforeningen.

Hele historien til foreningen

Vårt arbeid

Likepersonsarbeid, medlemsbladet Pust, oppdatering av nettsidene og sosiale medier, drift av organisasjonen og påvirkningsarbeid i forhold til helsevesen og politiske myndigheter er noen av de viktigste oppgavene til Lungekreftforeningen sentralt.

Våre aktiviteter

Lungekreftforeningen arrangerer flere større kurs og arrangementer i året. Hvert år på vårparten holder vi landsmøte og landskonferanse.

Se våre kurs og aktiviteter

Lokallag

Vi har to lokallag, Oslo og Akershus og Telemark. Lokallagene samler medlemmer i nærområdet til medlemsmøter og kurs. Dette kan være lavterskeltilbud som å samles for å gå en tur sammen, og det kan være medlemsmøter med eksterne foredragsholdere.

Se våre lokallag

Fylkeskontakter

Våre fylkeskontakter sørger blant annet for kontakt og påfyll av materiell om lungekreftforeningen på lokale sykehus, samt medlemskontakt i fylket.

Våre fylkeskontakter

Styrets medlemmer

Vedtekter

Vedtektene ble først vedtatt på stiftelsesmøtet 9. november 2008 og sist revidert april 2018.
Vedtekter Lungekreftforeningen

Årsberetning og regnskap