Lungekreft blir ofte oppdaget altfor sent. Forskning internasjonalt og her i Norge viser tydelig at mange liv kan reddes om vi kommer i gang med et screeningprogram av alle i landet som er i risikogruppen. Foreløpig ligger forslag om et nasjonalt screeningprogram for lungekreft til utredning. Det har den vært lenge, og nå vil Lungekreftforeningen ha fortgang.

I sendingen møter du nestleder i Lungekreftforeningen, Gunn Lægreid Haldorsen. Hun har invitert med seg professor i samfunnsmedisin, Trond-Eirik Strand, som har gjennomført et vellykket lungekreftscreeningsprosjekt ved Ahus.

Pasienthistorie: Arne Larsen var en av dem som ble reddet av screeningprogrammet. Han er på plass og deler sin historie med oss.

Professor og forskningsleder Åslaug Helland kommer også. Hun er en av våre fremste forskere innen diagnostisering og behandling av lungekreft. Hun er en varm tilhenger av screening, og vil fortelle om de viktigste behandlingsalternativene og om gevinstene ved tidlig diagnose.

Lege Hilde Bjørndal har arbeidet med brystkreft og mammografi. Hun har selv lungekreft, og har både kunnskap og meninger om screening.

Stortingsrepresentant og medlem av helse- og omsorgskomitéen Erlend Svardal Bøe (H) kommer og debatterer den politiske viljen til å starte nasjonal screening for lungekreft.

Webinaret er gratis og åpent for alle interesserte, HER følger du webinaret live

Webinaret er støttet av legemiddelselskapet MSD  logo msd

Påmelding til Webinar om lungekreftscreening 2024

Medlemskap i Lungekreftforeningen

Hovedmedlemskap kr. 200 per år.
Familiemedlemskap kr. 400 per år.