I Norge rammes over 3500 personer av lungekreft årlig, noe som gjør dette til den tredje mest vanlige kreftformen, og lungekreft utgjør cirka 10 prosent av alle nye krefttilfeller i Norge.

Ondartede svulster som stammer fra cellene i lungevevet, betegnes som lungekreft. Lungekreft kan utvikle seg i alle deler av lungene, men som oftest forekommer det i den øvre delen av en lunge.

Tidlig oppdagelse av lungekreft er viktig, men ofte kan symptomer og tegn på lungekreft være vage i tidlig forløp.  De vanligste symptomene på lungekreft er hoste og tung pust, men dette er også vanlig ved flere andre sykdommer. Ved lungekreft blir symptomene ikke bedre med tiden. Det er derfor viktig å oppsøke lege dersom hoste og tung pust varer lenger enn en luftveisinfeksjon skulle tilsi.

Hva er symptomer på lungekreft? Hvilke tegn skal man være obs på? Det kan du lese mer om på sidene symptomer, diagnose og behandling, samt i pasienthistoriene her på nettsiden.

Støtt vårt arbeid

Medlemskap i Lungekreftforeningen er den enkleste måten du kan støtte vårt arbeid for lungekreftrammede.

Meld deg inn