− Jeg fikk et brev med spørsmål om jeg var interessert i å være med på screening for lungekreft, og det var jeg. For noen år siden var jeg med på tarmscreening og da fant de ting som ble fjernet før det fikk utvikle seg videre, sier Arne Larsen til Pust.

- Her trakk jeg vinnerloddet

Brevet Arne Larsen svarte på kom fra Akershus universitetssykehus (Ahus) og var en invitasjon til å delta i forskningsprosjektet TIDL – tidlig oppdagelse av lungekreft.

− Jeg har aldri vunnet i lotto eller noe som helst, men her trakk jeg altså vinnerloddet.

Arne var en av 1 000 i risikogruppen som fikk være med og i august 2022 ble han innkalt til CT. Bare noen dager etter fikk han telefon fra Ahus med beskjed om at de hadde funnet en svulst på venstre lunge.

En beroligende telefonsamtale

− Han som ringte var veldig pedagogisk og beroligende. Han fortalte at svulsten var så liten at dette kom til å gå bra. Jeg skulle bli operert med robotassistert kirurgi og det var ingen grunn til engstelse. Jeg fikk høre at siden man ikke har smertenerver i lungene så merker man ikke lungekreft før det har vokst inn i andre organer og man begynner med uforklarlig hosting og sånne ting. Jeg ikke hatt noen symptomer. Jeg har røyket en 20-pakning om dagen i mange år, men jeg sluttet i 2015.

Arne Larsen ante altså ikke at han hadde lungekreft, og nå ble han satt på pakkeforløp for lungekreft, med de undersøkelser og tester som kreves for å planlegge en vellykket behandling.

Ahus operer med robotassistant thoraxkirurgi

Ahus er ett av tre sykehus i landet som opererer med robotassistert thoraxkirurgi (RATS), en kikkhullsoperasjon der kirurgen ved hjelp av joysticks og VR-briller styrer en svært presis og nøyaktig robot.

− Jeg våknet opp med fire små hull i kroppen og ett større, der de hadde tatt ut svulsten. Dette var en mandag og jeg ble skrevet ut onsdag. Egentlig ville jeg hjem dagen etter operasjonen, for jeg hadde ikke smerter og ingen hoste. En måned etter fikk jeg svar fra patologen at de hadde fjernet det som skulle fjernes sammen med et antall lymfeknuter etter EU-standarden.

Berget lungen

Siden svulsten ble oppdaget så tidlig fikk Arne lungebesparende kirurgi der kun svulsten ble fjernet og som betegnelsen tilsier – resten av lungen ble spart.

− Jeg var på halvårskontroll nylig og da var lungefunksjonen bedre enn på forrige sjekk, forteller han fornøyd.

«Det må da være billigere å oppdage lungekreften tidlig enn å vente til den har spredt seg!»

Arne Larsen slapp å gå på cellegift eller ta strålebehandling og etterkant av operasjonen var han på Pusterommet og fikk hjelp til opptrening av dyktige fysioterapeuter. Der traff han pasienter som ikke hadde vært så heldige å bli oppdaget i tide.

Hvorfor kan ikke alle få tilbud om lungescreening?

Et argument mot å gjøre lungekreftscreening tilgjengelig for alle er at dette kommer til å bli kostbart.

− Jeg synes det er rart at myndighetene bare ser på utgiftssiden og ikke på besparelsene her. For det første koster en cellegiftbehandling en halv million kroner, så er det utgifter til lange sykemeldinger og kanskje trygd, og hvor mye livskvalitet er det igjen når man er ferdig?

Et annet motargument er at det ikke er nok helsepersonell til å gjennomføre undersøkelsene. Det argumentet vil ikke Arne høre på.

− Når pasienter har fått spredning, da krever de jo virkelig store ressurser fra helsevesenet. Pasientene forsvinner ikke selv om vi venter til sykdommen har utviklet seg. Jeg synes Lungekreftforeningen gjør en god jobb som retter oppmerksomheten mot dette!

En fornøyd "kunde" !

«Jeg er en veldig fornøyd kunde! Jeg sa til gutta på sykehuset at om de trenger en attest er det bare å ringe»

Vil du bidra til vårt arbeid for lungekreftrammede og deres pårørende? Bli medlem i  Lungekreftforeningen
Meld deg inn