Hun ble syk første gangen i 2020. Immunterapi, cellegift og stråling greide ikke å knekke lungekreften, og etter et halvt år kom legene ved St. Olav Hospital til henne og sa at hun hadde valget mellom å få livsforlengende cellegiftbehandling eller at de forsøkte med en operasjon hvor hun måtte fjerne den ene lungen.

bilde av ruth fagerhaug‒ Jeg skjønte at legene var bekymret for å gi meg i min alder operasjon. Jeg var 78 år den gangen, og det er klart at en slik operasjon er belastende. Jeg tror legene skjønte at jeg hadde en sterk vilje for å bli frisk, og de sa ja til å operere meg. I desember 2021 ble jeg derfor operert, og jeg har ikke angret på det. De finner ikke spor av kreft i kroppen min i dag, men jeg går selvsagt til kontroll hver tredje måned og håper på det beste, sier hun.

Roser oppfølgingen

Kort tid etter operasjonen fikk hun hjemmebesøk av en fysioterapeut som skulle hjelpe henne med opptreningen.

‒ Han spurte meg om hvilke mål jeg ville sette meg. Det var ikke tvil fra min side; Jeg vil tilbake på golfbanen, sa jeg. Dermed satte vi i gang med et program hvor dette var målet, og siden vi nå var i begynnelsen av sesongen 2022, hadde vi kort tid på oss. Golfsesongen her i Trondheim hvor jeg bor, starter jo i mai, sier Ruth.

Det gikk som hun planla. Den da 79 år gamle damen, greide å komme seg tilbake på golfbanen sommeren 2022. Sommeren i år har hun vært på golfbanen flere ganger hver uke. Vanligvis går hun en runde på ni hull, noe hun bruker cirka to timer på.

bilde av ruth som spiller golf‒ I år har jeg spilt mye. I begynnelsen i 2002 startet jeg med å kjøre rundt på banen med golfbil, og jeg kjørte mye med en annen. Etter hvert begynte det å regne her i Trondheim og da fikk vi ikke kjøre bil. Da begynte jeg å gå med vognen min. Det var en seier, men jeg kjente at det til tider var ganske tungt. Det er mange bakker på banen, og jeg blir mye lettere andpusten enn før, men dette er god trening. Golf er en veldig fin måte å mosjonere på. Sosialt er det også. Jeg har tatt pause fra treningssenteret nå i sommer fordi jeg får så mye trening her, sier Ruth som nå altså har fylt 80 år.

Kom raskt i gang

Ruth sitt tips til andre som ønsker å komme i form igjen etter behandling for lungekreft, er å komme raskt i gang med treningen.

‒ Før jeg ble pensjonist i 2010 jobbet jeg mye med psykomotorisk behandling og ergonomi som fysioterapeut. Derfor visste jeg hvor viktig dette er. Samtidig sørget jeg også for å hente hjelp. Både ved å takke ja til tilbudet om opptrening med fysioterapeut, men jeg fikk også mye støtte fra lokal kreftkoordinator og gjennom et tilbud med en frivillig veiviser som Kreftforeningen her i Trondheim hadde. Det var en dame som to ganger i uken tok meg med på forsiktige gåturer. Til å begynne med måtte jeg gå med rullator, men sakte, men sikkert ble formen bedre. Nå føler jeg at jeg kan leve godt med å ha mistet en lunge, selv om jeg blir mye lettere andpusten enn hva jeg har vært tidligere, sier Ruth.

Tekst og foto: Eddy Grønset