Filmprosjektet er blitt mulig med støtte fra Stiftelsen Dam

Pakkeforløp for lungekreft ble innført i 2015 og innebærer at en pasient skal gjennom en rekke undersøkelser i løpet av 35 - 42 dager. Målet med pakkeforløpet er å stille riktig diagnose og rett behandling - om det viser seg å være kreft. Lungekreft kan være vanskelig å oppdage i tide og symptomene på lungekreft likner andre lungesykdommer. Det blir tatt røntgenbilde når fastlegen, eller en annen lege man har gått, til har mistanke om lungesykdom. Om bildet gir begrunnet mistanke om at noe er galt vil legen henvise til pakkeforløp for lungekreft.

Det er en lang rekke undersøkelser og samtaler pasienten skal igjennom før det blir bestemt om det er kreft eller ikke, og er det lungekreft må stadiet bestemmes og riktig behandling planlegges.

Vi har laget åtte korte filmer der pasienter og pårørende får et innblikk i de ulike trinnene i pakkeforløpet. Forhåpentligvis kan pasienten forberede seg enda bedre og unødige bekymringer kan avverges.

Her ser du filmene:

Film 1: Introduksjon til pakkeforløp for lungekreft

Film 2: De første prøvene

Film 3: Bronkoskopi

Film 4: CT-veiledet biopsi

Film 5: PET CT

Film 6: Tiden under pakkeforløpet - tips til fysisk aktivitet og kosthold

Film 7: Mestring underveis

Film 8: Diagnose og veien videre

Støtt vårt arbeid

Bli medlem i Lungekreftforeningen og støtt arbediet vårt for deg som er rammet av lungekreft og dine pårørende.