Vestre får en unik mulighet til å gjøre en stor forskjell for folkehelsen ved å innføre nasjonal lungekreftscreening. Det er nå fem år siden behovet ble meldt inn til Helsedirektoratet, og i vinter kom beskjeden om at direktoratet nå er i gang med utredning av forslag om lungekreftscreening i Norge og at de vil etablere en egen arbeidsgruppe som skal bistå i utredningen framover.

bilde av kari grønåsLungekreftforeningen mener at en lang og omfattende utredning er unødvendig.

- Slik vi ser det er det ikke behov for den omfattende utredningen som det blir lagt opp til. Det er nå vi høster størst effekt hos den betydelige gruppen, bestående av de som røykte på 70- og 80-tallet. Dessuten vet vi fra internasjonal forskning at screening av risikogrupper for lungekreft redder liv og er anbefalt av EU. Pilotprosjektet ved Akershus universitetssykehus bekrefter også at dette gjelder for Norge. Vi kan med trygghet si at screening berger verdifulle liv og at prosjektet er helseøkonomisk fordelaktig, sier Kari Grønås.

Viktige resolusjoner vedtatt på landsmøtet13.04.24
Lungekreftscreening redder liv!11.04.24

Støtt vårt arbeid!

Med et medlemskap i Lungekreftforeningen støtter du vårt arbeid med å få fortgang i etableringen av et nasjonalt screeningprogram for lungekreft.